БИБЛИОТЕКА
НАГ ХАМАДИ ------ ГНОСТИЧКИ ТЕКСТОВИ
*религиозни текстови, коптски (египатски језик
писан ћирилицом)
преводи грчких дела
*12 књига
/ 40-сет текстова
*период од 500 год.
*преписи настали у 4-том веку/ пронађени
1945.г.
*рел. текст. различити - по ауторству
месту
времену настанка
*садрже стварне и скривене поруке писаца –
произашле из тумачења
*обележја – отуђење од човечанства
уздизање идеалног поретка
начин живота – супротан
уобичајеном
*теме – разумевање постојања
одговор на дилему човекову
однос према друштву
питања која је Исус поставио – преиспитивање вредности
крај света > замена новим ( у коме је
идеално -
стварно)
- проучавамо на који начин су уметнички
обликовани одговори, њихов значај,
место, компарација; нпр, васкрс, шта је блага
вест....
· Тајна књига Јаковљева
· Јеванђеље истине
· Распра о ускрснућу
· Јеванђеље по Томи
· Јеванђеље по Филипу
· О пореклу света
· Прво откровење по Јакову
· Друго откровење по Јакову
· Гром : Савршени ум
· Друга распра великог Сета
· Откровење по Петру
· Петрова посланица Филипу
· Алоген
· Јеванђеље по Марији
· Јеванђеље по Јуди
*ГНОСТИЦИЗАМ
· у начелу, не у пракси, свет је
добар – зло је болест, нешто страно
· људи, појединци су по природи узвишенији од већине
њихова
усредсређеност на унутрашњи
живот
– постао је једини начин постизања
мира
и јединства са (Апсолутним)
Свеукупношћу
*као религија данас живи у Ираку и Ирану >
мандејци
* есени у Вади Кумрану <
персијски дуализам (светло/тама; истина/лаж; Ахура Мазда/
Ахриман ~ пророк Заратустра)
* библиотека Наг Хамади наставља тамо где се
завршавају есенски текстови из Кумрана
* Иринеј < Барбел
*гностицизам – гноса = виши увид
синкретистичка нова религија; радикална струја
хришћанства ( ослобађање
од зла кроз унутрашњу трансценденцију)
херметички текстови
< египатска предања; то су иницијацијски дијалози
Хермеса Трисмегистоса
(појмови преузети из античке
филозофије:
Платон – разум/дух/пожуда; Плутарх –
тело у земљу, душа на Месец, ум на Сунце; гност. –
тело (хиле), душа
(психе), дух (пнеума) - са сином
Татом
текстови о
Заратустри и деди му Зостријану
неоплатоничари
(Плотин) < Платон – о души (идеализам)/ Идеје су бож.
Добро, Лепо...
божанска срећа
безбожничка беда (избећи смртни свет
Зла)
Стоици – материјалисти
нема
бесмртне душе; душевни мир се остварује
моралним развојем; врлина се остварује прихвата-
њем
ствари > сагласје са природом; апатија – „без
страсти“ – зло < од 4 страсти: уживање, жудња,
бол,
страх
* у библиотеци Наг Хамади, гностичким
текстовима - нема историјски испричаних догађаја
из живота Исуса, и о
раду његових ученика; то су углавном изреке, параболе,
пророчанства,
откровења, дијалози, поуке...
* ЈЕВАНЂЕЉЕ ИСТИНЕ (140 – 180.Г.)
префињен
и дирљив опис Исусове личности и дела
реторички стил; текст
варира
3
велика излагања (3 тематска одељка):
*опис рођења Грешке < од Оца, није одговоран
Исус – учитељ
Исусова смрт
*откровење Ј. Истине води до сједињења са
Оцем~човек
се буди, престаје да буде
незналица; радостан је и ужива
*циљ повратка извору ~ починак у
Оцу (процес
реинтеграције – опојан мирис нежно
привлачи )
* РАСПРА О ВАСКРСЕЊУ ( 2 ВЕК)
писмо о животу по смрти
васкрс појединца = одбацивање личног идентитета
Исус одговара на питања
Региноса:
*васкрс је ствар вере да се у стварности догодило
као и И. победа над смрћу
* у трену смрти верник доживљава одвајање
унутрашњих „живих удова“ (ума,
мисли) од телесних ~ одело светлости
* рана црква је проповедала васкрс зе све, кад Исус
по
други пут дође ~ у Распри верник
треба да практикује ослобођење од
непријатељских
сила свемира ( свој
лични васкрс)
* ПРВО И ДРУГО ОТКРОВЕЊЕ ЈАКОВЉЕВО „Ја сам странац, син Очеве расе“ (Исус)
Јаков Праведни,
велики углед, надилази Петра; прати гностика који
улази на врата
небеског краљевства
·
Прво
– пре мука
·
Друго
– муке, смрт
1. Јаков је забринут због мука које
чекају Христа/ Исус – није – јер све има своје
место у свемиру ; распеће, васкрс
2. Исус Јакову говори низ
формула, које би требало да му помогну у борби
са злим силама ( које се
супротстављају Ј. успењу)
упутства о тајном преношењу знања
значај жена, као ученица
2. Јаковљева опомена ученицима (он
није апостол) – уживао је углед; јеврејске
власти злостављају га;
муке
*Исусово распеће и Јаковљеве муке
> победа над силама таме
*ГРОМ : САВРШЕНИ УМ
*јединствен и необичан текст
* откровење дато од женске особе
* у првом лицу; 3 врсте изјава (
ја сам, обрати пажњу на мене,
слушајте ви неваљалци)
* паралеле Грому – Химна Христова
(из Дела Јованових)
Гинза Р, књ. 6/
Књига Динанукта (мандејска)
Бхавад Гита 9 у
Махабхарати
* АЛОГЕН ( алијен – странац) = Сет / онај од
друге расе
3 – ћи век
прима божанску посету, има
„виђења“; све бележи за сина Месоса
·
како
надвладати страх и незнање
·
остварити
духовно „јаство“ са божанским
2 дела - 1.
пет откровења женског божанства Јоел ( о божанским моћима
еона
Барбела)
2.
Алогеново уздизање ( Бог је трострука, духовна, невидљива Моћ;
набрајање шта све Бог није); уздижући се
верник стиже до знања, живота и постојања
које је непостојање)
* ЈЕВАНЂЕЉЕ ПО ФИЛИПУ „Много је животиња на свету, које носе људски
облик!“
збирка 17 Исусових изрека
Филип (са Томом и
Матејом) уживао је велики углед међу гностицима
као
прималац и чувар откровења
*састоји се од
неких прича о Исусу ( натприродно висок; 3 Марије следб.;
72
боје = бела; Јосип, крст)
дели
људе на слободне мушкарце ( не греше, не боје се тела нити
га воле)
слободне
девице ( нису оскрнављене сексом)
робове ( греше, не знају ништа о унутарњем злу које
заробљава)
оскрнављене жене ( живе у браку)
животиње (они који увек морају да остану изван,
испод)
први
и други – поседују светлост, васкрс, крст, Свети Дух
*
егзистенцијална болест човечанства је
последица расцепа на полове -
одвајање андрогеног јединства; Исус долази да би ујединио Адама
и Еву
(небеска половина)
* иницијација =
брачна ложница ( Бог је дао 5 фаза: отајство, крштење,
помазање, еухаристија – дати хвалу
причест/
то је неразумевање Исусовог
учења, јер Бог није тражио И. мучење,
патњу,
жртву; откупљење)
* ЈЕВАНЂЕЉЕ ПО ЈУДИ
Јуда је први
мученик; није починио самоубиство; каменовала га
Дванасторица
лик –
гневан, агресиван, пакостан, јер Исус исмева ученике; Јуда
их оптужује
да су починили грехе у Исусово име; Дванаесторица -
неразумни, обожавају лажне богове
*сложен свет
ранохришћанског покрета (свако питање – важно –
о
природи Бога; значај Исусовог учење; страдања мученика)
* Исус поверава Јуди – о мистеријама Царства;
о Богу светла изван
Света хаоса и смрти, који је припремио вечни дом зеленила
и
светла
* мучеништво – „Шта чиниш, чини брже!“
„Знам ко си и одакле си дошао!“
„Казаћу ти мистерије Царства. Моћи ћеш да стигнеш
тамо, али претрпећеш силну патњу!..На жртву
ћеш принети тело у којем сам се настанио!“(Јуди)
кад Јуда предаје Исуса његова судбина запечаћена је –
он зна да ће бити каменован; васкрснути у духу;
да умире само његово смртно ја ( исто по
Марији, по Јовану, Истине; и Будино – они који
постану
свесни своје патње и схвате је као унврзл.
ослобађају је се); Исус каже:
Бићу
спасен и спасићу
Бићу ослобођен и ослободићу
Повредићу и бићу повређен
Јешћу и бићу поједен
Ја сам светлост који ме виде
Огледало
који ме знају
Ја сам врата онима који куцају
Ви, који ме пратите, погледајте себе у мени
Док вам говорим
Ви који сте видели моје патње, нека су вам
Јасне
ваше муке
Јер ћете онда моћи да не патите
*Петру Исус:
иди од мене Сотоно!
*љуби Јуду –
издаја је део божијег плана
Исус контролише све, Сатану
који улази у Јуду, издају,
говори војницима кога да хапсе
* „Дух је оно
што оживљава, тело не помаже ништа“ – постоји шири
Универзум од овог ограниченог света – ту обитава бесмрт.
света врста...крај времену
Бог не
жели жртве, мучеништво/ најбоља жртва је чиста савест и душа
ослобођена жудње – Порфирије
али Творац Земље је ниже биће – Саклас /ограничено, које
каже
– ајде да направимо човека по обличју својему –
множина..„иђаше по врту, кад захлади пита Адама и Еву, где
су били(као да не зна) –
јер по Јуди у обликовању
Универзума, Бог је заповедио нижим анђелима да стварају
/ Прва Пентада – Аутоген/Самородни и 4 анђела, из другог
Облака...Друга Пентада – Сет=Христ и 4 анђела...Аутоген
ствара Адама > 72 свтлћ.тела > 72 по 5 = 360 свет.тела..../
Адам се појављује у нижем свету – материје у ком Аутогени
ствара анђеле да владају хаосом (12-сторица и 5 владара
над
заборавом; Саклас и 6 анђела) – космогонија
човеково
тело умире – дух не/Исус позива све људе да наставе да
трагају за Духом у себи – зависи од
наших дела – ако се
окрећемо себи наћи ћемо Дух
у себи (присетити се – Платон)
ко живи у лажној побожности, насиљу – у часу смрти,
Дух га напушта
нема
кривице Римљана, за Исусову смрт криви Јевреји – писари;
ученици – убице и блуднице које стоје у олтару Јрслм храма
*ЈЕВАНЂЕЉЕ ПО ТОМИ (Јуда Тома Дидим –
близанац) 2-ги век
·
збирка
114 Исусових изрека
·
Тома,
брат Исусов, утемељио цркву на истоку – Едеса;
проповедао у Индији
·
3
целине –
препознај самога себе (божанско
порекло)
спасење > свлачење свега од овога света
идеални гностички ученик
је „самац“/ а жена
ако постигне „мушкост“
самачког
постојања
* ЈЕВАНЂЕЉЕ ПО МАРИЈИ ИЗ МАГДАЛЕ
писац, жена, не
Марија – следбеник Платона и стоика из нехришћанске
заједнице
са источног Медитерана
2 целине / 4
дијалога
1. целина - дијалог Спаситеља, васкрслог и
ученика ( крај
материјалног света; природа греха – људи не препознају духовну
природу своју)
2. Спаситељево откровење
Марији – да останемо истинска
бића божија, следимо његово учење – трагање за миром и
духовношћу у себи „нађите мој мир у себи“; која је природа
прорицања; уздизање душе до крајњег одморишта- битка
против рђавих сила
дијалози (4)
1. Спаситељ, ученици,
2. ученици - разлаз
* сукоб Марије и Петра ( и код Томе близанца, по Египћанима,
Пистис Софија) – одсликава напетост
унутар раног хршћ.
лик Маријин – миљеница, поседује знање; надмоћна у
подучавању
– засновано на визији, примљеном откровењу,
способношћу да улије снагу преплашеним ученицима и
усмери их ка Добру
Петар и Андрија нападају је, јер је жена – отпор према
Спаситељевом учењу – Леви је брани/ потврда учења
3.
дијалог Спаситеља и Марија – она ћути
4. дијалог душе и Сила света – душа се повлачи у спокој
*
радикално тумачење Исусовог учења о духовном знању
*
одбацује страдање и смрт као пут ка вечном животу – основна питања (4):
садржај и значење
Исусовог учења – чувајмо бесмртне душе
материјални свет, тело – зло/окончати – све свом корену
греха нема – мешање онога што не треба
да се меша (дух/мат.)
патња
– обмана (телесна опажања варљива)
суђење – не погани оно што улази у уста, већ оно што из њих
излази
природа спасења – Исусово страдање није само
по себи спасоносно >
спасоносно је откровење о истини
(блага вест) коју
пружа спас; не треба страдати ради задобијања
спасења, нити људи заслужују да страдају јер
греше – Бог није зао, гневан, строг
Исусу је мучеништво страно (он
посматра са стране
и осмехује се), јер се бол и страдање односе на пропа-
дљиво тело не и на Дух – истинско, унутарње ја
на свету постоје силе зла које се опиру
јеванђељу
(доброј вести о Царству) – вера у јвнђ води људе од
страдања, учећи
их да превазилазе страсти и победе зло
вредност пророчког
ауторитета - ( не треба прихватити спољни аутор.
већ открити истину због
слободе душе) – учитељ
не треба да доминира, већ да доведе ученика на свој
ниво; ауторитет = духовна достигнућа; правилан однос
према Богу/Добру захтева етичку осетљивост и праксу,
развијање духовног живота унапређује морални (М.М.
не плаши се прогона, има унутарњи мир – пружа утеху
ученицима, била независних схватања и подржавала је
Исуса сопственим снагама (Лука)
Петар је духовно закржљао –
преплашен,
арогантан, неук)
улога жена и робова
-
*3 типа
жене – Марија, девица мајка (несношљива сексуалност
која фрустрира жене)
Марија уз Магдале, курва покајница ( искупљена
женска сексуалност)
Ева,
искушеница грешница (довела човечанство пред
суд смрти, а жене у потчињеност, послушност)
*жена
може бити вођа – ако је постојане вере, духовна, морално
чврста, предана у ширењу „добре вести“, помаже
другима...“Ако можеш да поднесеш цео јарам Господњи
бићеш спашен; ако не можеш, чини оно што можеш!“
жене могу да подучавају и проповедају
* М.М.
посрнула или апостол – Диодор са Сицилије: Делфско про-
рочиште бирало је девице
за Пророчице, све док једна
није била обешчашћена –
закон да свештеница буде
старија од 50 г.
у канонским јеванђељима лик М.М. – Јован – она је васкрслог
Исуса побркала са
вртларом, а И. јој каже: не дирај ме,
још нисам изашао из тел
Нема коментара:
Постави коментар