ЗЛОЧИН
И КАЗНА Ф.
М. ДОСТОЈЕВСКИ
Структура романа
- Религијска прича -
заблудели убица, атеиста враћа се на прави пут – уз помоћ побожне
проститутке
- Мелодрама -
*Мармеладов (сви греше због сплета околности; сви имају „чисто
срце“)....(трагична мелодр.)
*Дуња спремна на жртву (као Соња) између Лужина и Разумихина....(ведра мелодр.)
*Соња - Лужин
- Психо – крими прича, искусни инспектор
П. Петрович и лабилни интелектуалац Раскољњиков....(колизија вредности
- Патолошки карактери (Раскољњиков –
Свидригајлов, лешина)
/
Соња Свдгрјлв
– пад свих
Узвишен сан, убија себе,
вредности, убија
Жртва, напушта јавну кућу
се, али пошто је
био
са обе стране
добра и зла његова
смрт
нема значаја
- социјална (објективистичка):
1.
биографска
(Достојевски осуђен на смрт)
2.
политичка
(социјалиста утописта, круг Петрашевског)
3.
материјална
(дугови брата)
4.
религијска (људи
пате, а Бог? Шта? Антирелигиозна философија. Атеистичка критика –
неутрализација. Раскољњиков пати = пут ка срећи)
„Нису тешки терети за све“
„Легенда
о Великом Инквизитору“, 5 глава „Браће Карамазових“
*три
предлога Христу -
1.
претвори камање у хлебове
2.
учини чудо
3.
узми мач – владај, ауторитет
*слобода
или хлеб (нахрани па захтевај/ зароби
Небески хлеб – само за јаке, нама су мили и слаби
Да си примио хлебове, Христе,
олакшао би човековом душевном терету – коме да се приволи, слободан
Слобода избора (добро – зло)
Слобода савести ( три силе – освајање савести
човекове: чудо
Тајна
Ауторитет
Слобода љубави – хилијазам
Христ себе
предаје у целини, свима без
разлике
рај на земљи – ако се
савлада отпор „ја“
бесмислено је
да после достизања тако
узвишеног
циља, предавања себе, све
нестане без
трага = човек не може волети
другог као
себе
- слобода и милосрђе се искључују
ко хоће хлеб, чудо – неће
слободу
нема слободног прилаза
Богу СЛОБОДА -
ХРИСТ
нема подвига
МЛСРЂ - ИНКВЗТР
милосрђе захтева
насиље
- критика хришћанске философије
2 основне погрешке:
1. први грех – живот = патња,
страдање, прочишћење (деца ?!)
Гноса – нема такве ствари што је зовемо, грех
2. прецењивање човека – „Човек је
слабији и нижи него што
мислиш!“
Патња – Иван, атеиста, Бог је чувар
морала
ако је патња
природно
стање, зашто је се ослободити
Бог не укида патњу – неће промену
света – пут Христу = зло је вечно
прикључи се стаду, одживи у
складу са
понуђеним
- највећа сума среће, не искупљује најмању
суму
страдања
НЕГАТИВНИ ЈУНАК
- социјалне одреднице
гладан, соба –
гробница
Дуња – Лужин = Соња,
проституција
- Раскољњиков воли искрено, снажно (сестра
– жртва; мајка – писмо, у
експерименту, пре писма Р.
схвата да није у стању да
убије)
бори се за понижене и
увређене (Соња – Лужин;
породица Мармеладов;
деца из пламена;
осиромашени друг и отац му)
покајање – спас
казна није законска,
већ лична = није радикално морално
преображен
он признаје због Соње, али се у себи
не осећа кривим
***
психичко клатно - од луцидности до лудила
Интровертан,
тешко успоставља контакт
Раздражљив, самољубив, преосетљив, горд
Склон
самомучењу, сложено уживање у патњи
Мономан
(убија механички, расејан, замишљен)
Снови
(коњче)
Велике
интелектуалне способности
Шилеровска црта – јунак тежи за узвишеним (доброчинства)
Образован; духовно богат
Снови
(Египат)
Клатно се
креће у наглим прелазима из стања
Лабилност - стабилност
Несигурност - спокој
** комплекс ниже вредности
ГЊИДА, ВАШ -
НАПОЛЕОН
Убити бабу (без
гриже савести) =
Постати психички
јак (склоност ка компензацији
крије божански, високи
идеал)
доказати да ниси
инфериоран *подређен
положај у
друштву
не одговара
његовом образвњу
**губитак
самопоштовања > прекомерна потреба
За одмеравањем и агресијом > губ. смопштвња>
прекомерна тежња за важењем > триумф
егоизма > немогућност праве (аутентичне)
комуникације
- две категорије људи:
умножавају
врсту
рушиоци
у име идеје
- роман је трагедија беспомоћности, која прераста у трагедју људске немоћи
ПАТОЛОШКИ
КАРАКТЕРИ
Лужин
( хоће Соњу да би је кињио)
Свидригајлов ( шиканира слугу
– убиство; лешина
Право прве бране ноћи;
Силује 14-годишњу
девојчицу – дави се у реци;
Трује жену;
Кињи, саблажњава
Дуњу)
Мармеладов ( пијанство; свиња
Прећутно одобрава
ћеркину жртву)
Раскољњиков
– ваш, без психичке снаге
Човек је Соња, са
аутентичном психо снагом
*** колизија вредности -
Психичка моћ је у истој
равни са духовном истанчаношћу
Морфолошким богатством
Високим етичким
вредностима
И
Неспојива са њима
/
Рафинираност, сложеност
Мрфолошко богатство у
свету духа
Не иду
заједно
са психо
снагом
*судбина – 2 обличја
1. митско, соц. Мотивација
(соба гробница)
2. хераклитовско (карактер
је човекова судбина - мономан
„лептир око свеће“
Задовољство у повређивању рана
Фатализам
Као „човек“ признаје = покушај враћања
Достојанства (утицај Соње М.)
Нема коментара:
Постави коментар